onsdag 13 januari 2010

Dette er noe av det verste jeg noensinne har sett...

Vi kjenner nok alle til de fryktelige folkemord som Nazist-Tyskland, Sovjet m.fl. har stått for gjennom tidene, men på mange måter er dette kanskje det verste av dem alle. Kambodsjas Pol Pot utryddet en tredel av sin egen befolkning, Hitlers forsøk på å skape en "ren rase" resulterte i 6 miljoner jøders død (pluss mange andre, i tillegg), mens resultaten av Stalins og Lenins overgrep i Sovjet ennå idag er stort sett ukjente.

Til tross for disse forferdelige eksempler på hvordan totalitære regimer behandler sin befolkning, så er det ett som skiller seg ut som enda verre; det som skjedde i Katanga 1960-1963. Det er ikke verre i antall døde men i mye annet, av hvilke jeg vil nevne tre.
  1. De som stod for overtredelsen var FN, med støttet fra store deler av vestverden. (Generalsekretær var forresten vid dette tidspunkt svenske Dag Hammarskjöld.)
  2. Med stor hjelp av media skaptes et bilde av at det var Katanga som var opprørsmakere, og et hot mot et fritt Afrika. Hvis du er gammel nok å huske dette, så er riskikoen stor at du også har det bildet.
  3. Hvis du ikke er gammel nok for å huske dette, så er du sannsynligvis helt uvitende om det. (Første gang jeg hørte om det var for ca ett år siden, men det var først idag jeg så dokumenteren nedenfor, som tvang meg å gjøre dette innlegg.) Både det Hitler og Stalin gjorde i Tyskland og Sovjet får vi til en viss del lære om i skolen, men jeg kan ikke huske at vi hadde noe om Katanga, og det FN gjorde der.
Værsågod












(Ettersom det ikke fans tidligere så har jeg (faktisk) startet en gruppe på facebook med hensikt å spre dette. Den heter Justice to Katanga, og det er bare å bli med hvis du vil.)

Inga kommentarer: