onsdag 13 januari 2010

Det här är något av det värsta jag någonsin har sett...

Vi känner nog alla till de hemska folkmord som Nazist-Tyskland, Sovjet m.fl. har stått för genom tiderna, men på många sätt är det här kanske det värsta av dem alla. Kambodjas Pol Pot utrotade en tredjedel av sin egen befolkning, Hitlers försök att skapa en "ren ras" resulterade i 6 miljoner judars död (plus många andra, i tillägg), medan resultaten av Stalins och Lenins härjningar i Sovjet ännu idag är i stort sett okända.

Till trots för dessa förfärliga exempel på hur totalitära regimer behandlar sin befolkning, så finns det ett som sticker ut som snäppet värre; det som skedde i Katanga 1960-1963. Det är inte värre i antalet dödade men i mycket annat, av vilka jag vill nämna tre.
  1. De som stod för överträdelsen var FN, med stöd från stora delar av västvärlden. (Generalsekreteraren var förresten vid detta tidspunkt svensken Dag Hammarskjöld.)
  2. Med stor hjälp av media skapades en bild av att det var Katanga som var upprorsmakare, och ett hot mot ett fritt Afrika. Om du är gammal nog att komma ihåg den här händelsen, så är risken stor att du också har den bilden.
  3. Om du inte är gammal nog att komma ihåg denna händelse, så är du sannolikt helt ovetande om den. (Första gången jag hörde om det var för ca ett år sedan, men det var först idag jag såg dokumentären nedan, som tvingade mig att göra det här inlägget.) Både det Hitler och Stalin gjorde i Tyskland och Sovjet får vi till en viss del lära om i skolan, men jag kan inte komma ihåg att vi hade något om Katanga, och det FN gjorde där.
Varsågoda












(Eftersom det inte fanns tidigare så har jag (faktiskt) startat en grupp på facebook med syftet att sprida det här. Den heter Justice to Katanga, och det är bara att bli med om du vill.)

Inga kommentarer: